Kamis, 11 Februari 2010

Tips menjaga kesihatan dalam Islam


Penjagaan kesihatan sangat penting bagi setiap orang.Bila kita sihat badan kita automatically jd cam awet muda.Sabda Rasulullah S.A.W dalam satu hadisnya berbunyi "kebanyakan penyakit itu berpunca dari perut "..
Maknanya memang benar kata rasulullah kebanyakan pentyakit yg ada hari ni berpunca dari amalan pemakanan yg agak buruk..



Jadi di sini adalah beberapa petua di kutip dr al-quran dan hadis yg diringkaskan, antaranya..

Mandi pagi sebelum Subuh @ sejam sebelum matahari naik.Air sejuk yg meresap ke dalam tubuh akan mengurangkan lemak daripada berkumpul..
Rasulullah mengamalkan minum segelas air di waktu pagi.
Di waktu solat subuh di sunatkan supaya kita bertafakur iaitu sujud selama seminit selepas selesai membaca doa.Insyaallah..kita tidak terkena sakit pening kepala @ migrain.Ahli sains jg telah mendapati beberapa milimiter ruang udara di kepala yg tidak dimasuki darah, dan didapati hanya melalui sujud darah akan memenuhi ruang itu..
Nabi S.A.W melarang kita memakan makanan darat bercampur makanan laut.Cth seperti ikan bersama susu.Ii akan memudaratkan perut.Ahli Sains jg mendapati terdapat ion + bg kebanyakan daging ayam, lembu, tenusu manakala terdapat ion - di dalam daging ikan.Jika keduanya di ambil bersama akan menyebabkan tindakan biokimia yg boleh merosakkan usus kita.
Nabi S.A.W sendiri gemar menggunakan tangan sewaktu makan.Ahli saintis mendapati di celah-celah jari kita terdapat enzim pencerna makanan 10kali ganda dr air liur kita, jadi dgn menggunakan tangan, makanan lebih cepat hadam..insyaallah..
Amalakan minum madu, kurma kerana dalam Al-Quran banyak menyebut tentang khasiatnya
Insyaallah..jika kita amalkan apa yg Rasulullah S.A.W pesan, kita akan memperolehi kebaikan dan keberuntungan..

Tidak ada komentar:

Posting Komentar